nuffnang

Sunday, April 24, 2011

FINAL GARDE MANGER ARTISTRY .

Saturday , 23 April 2011 , saya telah menjalani peperiksaan akhir semester untuk subjek Garde Manger Artistry . Eceehh . Ayat full . Hahaha . Sambung balik . I will start my story with briefing from Abang Din ( our kitchen staff ) . Abang Din bagi briefing pada pukul 8.30 . Kelam kabut sume msok dalam sbb nak dengar briefing . Sebelum briefing tu most of my friends are eating at Atiqah Cafe . So , memang kelam kabut coz tgh makan kan . Hehehe . Sambung balik kepada briefing . Abang Din nasihatkan kiteorang supaya jangan ambil raw material and item yang nak digunakan lebih lebih sbb ramai orang nk gune . So , we have to share it . Sharing is caring . Hehehe . And then after that Abang Din cakap after habis kelas we have to clean our station and kitchen sbb cleaner 2 orang je . Kiteorang la smpai nk dekat 50 org 1 kitchen mse tu . Memang crowded sangat sangat sangat la cite nye . Hehehe . And then after briefing kiteorang dengar briefing from Chef Shahril lak . He say same thing like Abang Din . And after that our chef give time to us untuk ambil raw material and item untuk kegunaan kiteorang . Memang serabut la kitchen macam kat Pasar Borong Selayang . (Nanti tengok kt gambar ye ) . Ingatkan dekat pasar borong tadi but rupanya kat dalam kitchen . Hehehe . Kidding . And then after dah dapat item yang kiteorang nak pakai kiteorang start la Mise-En-Place . Kiteorang sume dalam keadaan OK time tu . ( Saya skip banyak sebab tak larat nak taip . Mata dah rabak sangat nie . Hahaha . ) And then after pukul 2 je banyak dah nak K.O . Hehehe . Semua dalam keadaan kelam kabut sebab habis exam pukul 2.30 . But chef kami extend ke pukul 3 lebih kalau x silap saya . Lepas pukul 2.30 , saya , Adam , Adee and Isndar pergi ke cafe untuk table settings for our buffet presentation . Agak kelam kabut sikit sebab table kiteorang kebanyakan nye kosong sebab takde garnish , fruit carving pun ada 1 . Salah buat product . Patutnye kiteorang kene buat 2 types of Tapas , 1 serve hot and the other 1 serve cold . Tapi group saya salah buat pulak . Kiteorang buat 2 2 hot . Memang kene tolak markah la citenye . Dot Z dot Z . Hadoi . Canapes group saya pon agak kelam kabut sebab saya terlepas pandang 1 resepi . Ada 1 resepi tu pakai pastry dough . Masa lak tinggal 15 to 20 min . Memang x sempat la cite nye . So , Saya terpaksa buat bende lain . Saya just campur je bahan seperti tuna , mustard , mayonaise , and ada la bende pelik pelik skit saya bubuh untuk buat fillings . Yang tu saya taknak bagitau . Hehehe . And I spread it on cracker cheese . Sodap woih ! Tak tipu . Hehehe . And then after that saya pergi ' cap kok lu ' iaitu ' Hisap Rokok Dulu ' . Rumit rumit . Hehehe . And after that it's time for our chef to make evaluation . Jeng ! Jeng ! Jeng ! . Saya taknak bagitau apa komen chef dekat saya nye group because biarlah sebagai rahsia group kami . Hehehe . And then after habis sesi evaluation its time for MAKAN ! Makan sampai pecah perut . Eh lupa . Lepas sesi evaluation kiteorang ambil gambar kelas ikut section masing masing . Hehehe. Lepas makan lak apa ? CUCI la pulak . Hehehe . So , kiteorang pun cuci la barang baraang yang kiteorang dah pakai and kitchen yang kiteorang dah guna sampai tunggang langgang kaw kaw punye ! Hehehe . And then after that BALIK ! Saat yang dinanti nanti kan . Hehehe . Dah la tu . Dah penat saya nak dok menaip nie . Nanti ada masa saya edit balik kasi full punye story okay . Sekarang nie nak tunjuk gambar lak . Meh tengok sikit .


Sangat sangat sangat sangat crowded time ambil raw material dengan item yang kiteorang nak guna .


Gambar 2 : Sama seperti diatas . Time ambil item masing masing .


This is my group COD , Adee Kentul .


Some of item that we used to make our product .


Item item item .


This is Najia known as Jia .


This is Syauqei known as Joe .


This is me . Konon buat keje . Hahaha .


Adam Dot Z busy buat keje .


My Group : Isndar , Adam , Adee .


This is Shafiq known as Capix Ting Tong .


This is Farhan known as Inaz .


Our group buffet presentation .


Same as the above .


Others group buffet presentations .


My Garde Manger Artistry class Section 2 .


Nie tengah bosan . Takde kene mengene .

No comments:

Post a Comment

Friends Frienz Friendzes :)